-
Kan jag skicka en annonstext via email i stället för att själv skapa annonsen ?
Nej. Anledningen är att en sådan annonstext som du skickar knappast innehåller all information som krävs. Det brukar alltid saknas
något när någon skickar en egen annonstext som man återanvänder kanske från en egen hemsida, och då krävs det
för mycket mejlande fram och tillbaka för att ta reda på alla detaljer som krävs, t.ex. våning och ett ungefärligt byggnadsår o.s.v.
Den här sajten är en gratistjänst och du behöver alltså inte betala några pengar för att sätta in en bostadsannons hos Ny Bostad och då
är det rimligt att du själv betalar med din tid för att sätta in en annons, även om annonsformuläret
är större och därmed mer tidskrävande än de flesta andra sajter som inte utnyttjar internets möjligheter med att effektivt
kunna söka fram intressanta annonser utan att manuellt behöva läsa igenom dem.
Syftet med att ha obligatoriska fält som måste fyllas i är alltså att kunna tillhandahålla
bra sökfunktionalitet för dem som söker en bostad (eller den som söker en hyresgäst i kategorin 'önskas').
Det finns redan ett stort antal enkla sajter där man kan lägga in en annons på 30 sekunder, och det finns absolut ingen
anledning att ha ytterligare en sådan sajt, utan anledningen till att Ny Bostad över huvud taget skapades var att
de existerande sajterna inte utnyttjade internet på ett bra sätt så att det blir smidigt för den som
söker bostad.
Principen är alltså att det är mycket vettigare att en person (annonsören själv) offrar lite
extra tid för att skapa en annons med ganska många obligatoriska fält som går att söka på, än att ha en sajt
med dåliga sökmöjligheter så att tusentals personer som söker bostad måste slösa bort avsevärt mycket
mer sammanlagd tid på att behöva klicka in sig på annonserna om inte sökningen kan hjälpa till med att filtrera
bort såna annonser som är uppenbart ointressanta för den som söker.
-
Hur länge ligger annonserna kvar ?
Tills du själv raderar eller tills den raderas automatiskt, vilket i de flesta fall sker efter
30 dagar om inte annonsören själv väljer att förlänga annonsen. En påminnelse om förlängning skickas (om möjligt)
7 dagar innan radering. Läs mer här.
-
Kan ni radera min annons om jag skickar ett mail med annonsnumret ?
Nej, helst inte. Annonsörer ska helst radera själva.
Anledningen är att det är möjligt att fejka en email-adress som avsändare och påstå att man vill radera sin egen annons
som i själva verket inte är ens egen annons utan tillhör någon annan.
T.ex. om någon är intresserad av en bostadsrätt som säljes till högstbjudande, så skulle annars en ohederlig person
(i syfte att minska konkurrensen i budgivningen) kunna skicka ett mail till Ny Bostad och hävda att lägenheten är såld
och att denne därför vill att annonsen ska plockas bort.
Om man har glömt sina användaruppgifter så är det enkelt att beställa dem från inloggningssidan och
om man har flera email-adresser och inte ens kommer ihåg vilken email-adress som man använde för att annonsera,
så kan man söka fram sin annons och använda Ny Bostads svarsformulär för att svara på sin egen annons, och sedan kan man se till
vilken av de egna email-adresserna som svaret skickades till.
-
När kommer man att kunna börja göra sökningar för kedjebyten ?
Det finns ingen fastställd tidpunkt för när den typen av funktionalitet kommer att finnas tillgänglig.
-
Vad är länken "Sökformulär för denna annonsören" till för i bytesannonserna, och varför står det att
länken motsvarar ungefärligt d.v.s. varför är den inte exakt ?
Långt upp på varje sida som visar en bytesannons finns det en länk som heter "Sökformulär för denna annonsören" och den länken leder till ett sökformulär med förvalda inställningar som ungefär motsvarar den aktuella annonsörens byteskrav. Anledningen till att inställningarna endast *ungefär* motsvarar byteskraven i annonsen är att det går att ställa avancerade byteskrav med olika kravprofiler när man skapar en bytesannons t.ex. att man önskar två ettor i Stockholms innerstad alternativt
en etta i Stockholms innerstad plus en tvåa i Solna. Den typen av avancerade krav som man kan skapa i en bytesannons är avsedda att användas vid framtida bytesmatchningar inklusive kedjebyten, men för att matcha mot såna krav går det inte att skapa ett vanligt sökformulär
som är enkelt att hantera (i så fall skulle det krävas en flerstegsprocess för att fylla i ett sådant sökformulär)
så därför visas sökformuläret istället med de mest "generösa" värden som finns i byteskravprofilerna (för att endast slippa se de uppenbart ointressanta annonserna men samtidigt inte riskera att missa ev. intessanta annonser) t.ex. om man har en kravprofil med kravet 20-80 kvm i Stockholm och en annan med kravet 40-100 kvm i Solna så kommer sökformuläret att
bli ifyllt med 20-100 kvm i Stockholm eller Solna. Om man har ett krav på två bostäder så kommer sökformuläret att
bli ifyllt med identiska värden för båda objekten d.v.s. både i den vänstra och högra kolumnen.
Syftet med denna länk ("Sökformulär för denna annonsören") är dels att annonsören själv ska kunna använda
den genom att surfa till sin egen annons och sedan klicka på länken (och därefter ev. modifiera någon detalj manuellt) för att smidigt kunna filtrera bort de mest ointressanta annonserna (baserat på ömsesidiga matchningar) men den kan förstås också användas av den som är intresserad av att byta med en viss annonsör
för att grovt se vilka alternativa bytesmöjligheter denne verkar ha. Det sistnämnda kan vara intressant för att se om vederbörande har uppenbart mer intressanta alternativa bytesmöjligheter så att man inte behöver bli alltför optimistisk (d.v.s. minskar risken att behöva bli besviken).
-
Vad används "cookies" till ?
Läs
här.
-
Varför misslyckas jag med att logga in ?
Det brukar nästan alltid bero på någon av följande två orsaker:
-
Du har själv bytt lösenord och därför fungerar inte längre det gamla lösenordet
som du kanske har kvar i ett gammalt mail från Ny Bostad. För att bli påmind om det nya lösenordet så fyller du i din email-adress igen i ett formulär på login-sidan.
-
Du blandar ihop inloggningsuppgifter med sådana som kommer ifrån en annan annonssajt.
För att vara på den säkra sidan så att du faktiskt försöker med inloggningsuppgifter från Ny Bostad så
bör du se till att beställa nu aktuella inloggningsuppgifter från ett formulär på login-sidan.
-
Varför har jag inte fått ett mail med lösenord som jag har beställt från login-sidan ?
Vanliga orsaker:
-
Vissa email-adresser (domäner) är mer problematiska än andra. Exempelvis,
email-adresser som slutar på @mail.com och @mail-me.com verkar leda till problem.
-
Du har för lite tålamod.
Även om mail skickas omedelbart (från Ny Bostad's program till email-servern) så betyder det inte alltid att mailet är framme inom några sekunder (det beror bl.a. på vilken email-leverantör du har) även om det ofta går så snabbt (men under några dagar i augusti 2003 dröjde det t.ex. över ett dygn i vissa fall innan mailen kom fram p.g.a. att mail-servrarna som vidarebefordrar skickad email var mycket hårt belastade av alla virus som då florerade).
-
Du har skrivit in en felaktig email-adress med stavfel, t.ex. "dinadress@hotmial.com" istället för "dinadress@hotmail.com".
Det är faktiskt förvånansvärt vanligt att folk fyller i felaktiga email-adresser för detta
visar sig nämligen när de skickar efter ett lösenord för att annonsera, men mailen bara "studsar tillbaka" till Ny Bostad med information om att mail-adressen är felaktig.
-
Din email-adress har en överfull mailbox. Detta kan du kontrollera genom att skicka ett mail till dig själv och se om det kommer fram till din "inbox".
-
Du använder ett mail-filter (såna är tillför att man ska slippa få sin mailbox full med skräppost)
med alltför restriktiva inställningar, t.ex. kan man ibland konfigurera mail-filter så att du endast kan ta emot email från vissa fördefinierade mail-adresser.
-
Din email-leverantör har ett mail-filter med
alltför restriktiva standardinställningar. Om du inte vet hur du ska ändra ett mail-filter ifall det skulle kunna tänkas
vara problemet så är den enkla standardlösningen att du helt enkelt provar att skicka efter ditt lösenord och användar ID till en annan email-adress som du har hos en annan email-leverantör.
Mer information om problem med hotmail's skräppost-filter
-
Om du har beställt ett lösenord till en spray-adress mellan ca 2003-08-22 -- 2003-10-20 som du inte har fått
så beror det på en tidigare felkonfigurering på mail-servern (som åtgärdades 2003-10-21).
-
Varför har jag inte fått något svar på det testsvar som jag skickade på min egen annons ?
Anledningen är troligen liknande som i ovanstående svar.
OBS ! Om du inte har fått ett omedelbart svar så bör du vänta ett dygn innan du rapporterar att det inte fungerar !
Ofta kommer nämligen ett mail fram inom en minut, men det är inte heller ovanligt att det kan ta upp till en halvtimme ibland (och under några dagar i augusti 2003 kunde det faktiskt dröja över ett dygn i vissa fall innan mailen kom fram p.g.a. att mail-servrarna som vidarebefordrar skickad email var mycket hårt belastade av alla virus som då florerade).